Mietek Grocher

I princip den enda anledningen att jag orkade ta mig till skolan snuvig och hängig igår var att jag visste att vi skulle ha en föreläsning med en man kallad Mietek Grocher, och gud vad glad jag är för det. (Eftersom jag hade slut på batteri i kameran igår blir det bara text i det här inlägget, det var längesen nu, grattis till mig :) )

Mietek var en tolvårig judepojke i Polen när andra världskriget bröt ut, sedan bodde han i Warsawas jude-ghetto och tog sig igenom hela 7 koncentrationsläger innan han tillslut hamnade i den berömda "Dödsmarschen". Då var redan hela hans familj död och han var ensam kvar. Tillslut tog han sig till Sverige. Han överlevde, och föreläser nu ca 170 dagar om året. Det är helt galet. Det är så svårt att förstå att sådana där saker verkligen har hänt, och gud vad jag hatar människosläktet ibland. Han har skrivit en bok som heter "Jag överlevde". Jag tänker springa och låna den på biblioteket i helgen. Det tycker jag att alla ska göra. Det lär vara fruktansvärt bra. Om ni inte är känslokalla jävlar förstås.

Ikväll blir det Umeå Open. Äntligen. Oj så bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback