Veckans band - Kent

Jag insåg precis att jag har haft Tyler Hilton där> i 2 månader nu. Det är ju sjukt dåligt. Jag tror inte riktigt att någon bryr sig  om musiken i side:n faktiskt, men någon gång får det väl vara nog. Nu kör vi igång igen. Lika starkt som förut och lite till.

Alla vet vilka Kent är. Alla har redan en uppfattning om Kent gissar jag, men till insikt kom jag när Agnes som har varit anti-Kent ända tills hon bad mig skicka de bästa Kentlåtarna till henne. När hon tog sig tid att verkligen lyssna, då förstod hon. Kent är absolut det bästa svenska bandet genom tiderna. Inga texter berör så som deras. Ingen röst låter så som Jocke Berg's. Om ni inte har fått den insikten än är det bäst att ni skaffar er den nu.

När jag var sådär 8 år släpptes albumet Vapen och ammunition. Min pappa har alltid haft ett bra sinne för musik, och plattan gick alltid på högvarv i bilen. Redan då hade vi allsång till skivan varenda biltur och jag tyckte allra mest om låten Socker. När detta sedan slutade glömde jag bort Kent i en hög av "skum pappas barndomsmuik" tillsammans med bland annat Magnus Uggla och Gyllene Tider. För något år sedan plockade jag upp lyssnandet igen. På allvar.

Vapen och ammunition är album nummer 5 i ordningen sedan starten 1990. Bandet från Eskilstuna kallade sig dåför Jones & Giftet. Däremellan hette de Havsänglar och går alltså nu under namnet Kent (påhittat av Jockes bror Adam). Nu består bandet av Joakim Berg, Martin Sköld, Markus Mustonen och Sami Sirviö.

Utöver de 7 studioalbumen har också en EP (The hjärta and smärta-ep som alla borde lyssna på förövrigt), ett samlingsalbum med singlar (B-sidor) och en samlingsbox (BOX 1991-2008) släppts. Kent är just nu i studion för att spela in studioalbum nummer 8, och på senaste tiden har låten På drift? gått på tv som reklam för Friends. Ni vet den med flickan som sjunger i skolkorridoren? Kentlåt.

Låtlista:
Utan dina andetag - Det här är utan tvivel en av de bästa låtarna som någonsin skrivits. Jag vet att jag skriver det lite för ofta, men nu menar jag det verkligen. Det är den vackraste låten jag vet. Den är så fruktansvärt underbar och alla människor borde höra den någon gång under sin levnadstid. Den äter upp hjärtat innifrån. (B-sidor)
Socker - Som sagt den låt som fastnade där under bilturerna -02. Jag tycker fortfarande att det är en av de bästa. (Vapen och ammunition)
Generation ex - Spelades fltigt på både tv och radio under.. sommaren -08 om jag inte missminner mig. Jag stannade alltid inne extra länge vid tv:n i stugan för att förhoppningsvis hinna höra den en gång till. Hemskt men sant. Det var det värt. (Tillbaka till samtiden)
Beskyddaren - Texten.. åh texten. Jag tänker nog inte säga så mycket mer än att jag verkligen älskar texten i den här låten. Den är så klockren. (Hagnesta Hill)
Revolt III - Gitarren är mitt i prick. Ja ni förstår principen. Låten är fruktansvärt bra. 'Som om jag bryr mig' (Hagnesta Hill)

Kent.nu
Myspace
Wikipedia
Youtube

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback