NYC // MoMA

Det hann, som ni kanske märkt, bli en hel del museum under vår vistelse i USA. Det är självklart helt förståeligt med tanke på att jag åkte med en stor konstnörd. Vi var även på Guggenheim men det är en annan historia. Kort så var de fleta utställningar stängda och vi var in och ut på ca 45min, men nog om det. Det här är Modern Museum of Art.
 
Det var en salig blandning projektioner, stolar, en google maps pin, en skärm som rullade Minecraft osv.
 
Men även klassisk konst från några kända filurer. 
 
Verkan ovan är nog några av mina favoriter på museumet. Konstnärlig som jag är fastnar jag tydligen endast för vad jag kommit att kalla för 'tumblr-konst'. Jag hoppas ni förstår vad jag menar. 
 
Tycker även om Mondrian efter att fått höra att dessa målningar började som träd och sedan utvecklades till det här. Det är bara att googla bilder på 'Mondrian träd' om ni vill se hur utveckling gått till. Försökte mig även på att göra en Mondrian-ception med hjälp av listen. Vad tycks? Är jag redo för min konstnärs-master?
 
Vi hade ca 5 minuter på oss innan museet stängde när vi kom upp till sista våningen så vi praktiskt taget sprang igenom hela planet. Men ingen var väl lyckligare än Agnes när vi till slut kom fram till en av hennes favoritmålningar: Picassos Flickorna från Avignon.
 
Och här kan jag hjälpa till att utbilda er så som jag blev utbildad under denna vistelse: Picasso kunde alltså måla realistiskt. Här kom jag (kanske bara jag? men jag tivlar på det) och trodde att han inte var sådär jättebra på att måla anatomi och så hittade han en kreativ lösning på problemet i form av kubism. NÄHÄDU, nog fan kunde han måla precis hur han ville. Det här är alltså en Picasso målad ett år innan tavlan på förra bilden. Jahapp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback