NYC // Ground Zero

Den 11 September 2014 befann jag och Agnes oss som tidigare nämnt i Washington D.C. Det var även runt de dagarna vi planerade att åka till New York, men på något vis kändes det helt fel att göra en resa in till NYC just den dagen. Istället väntade vi två dagar med att åka dit. Jag anar att denna plats, Ground Zero, var fullsmockad med människor som ville visa sin respekt hela 11/9. Bland annat vet jag att två ljusstrålar sköts upp i himlen där husen stått. Vi var som sagt inte där då, men vi åkte i alla fall förbi till slut väl i New York.
 
Det är nu sju och ett halvt år sedan jag var i New York för första gången. Även då tog jag och min far en tripp till Ground Zero.  Vi stod inne i en skyskrapa och blickade ner på vad som då var en byggarbetsplats, vilket kändes hemsk makabert. Det var verkligen en skrämmande påminnelse om att här hade något jämnats med marken. 
 
Idag är det däremot en annan känsla. Hela området är numera ett stort monument. Nu omges platsen av en stor park med två kvadratiska fontänter i samma bredd och på samma ställen som husen en gång stått. Det är nästan hjärtskärande vackert och en fantastisk hyllning till de liv som togs den dagen. 
 
Längs  kanterna runt de båda fontänerna finns alla namn på de människor som miste sina liv i samband med olyckan. Listor på passagerare i flygplanen, kontorsarbetare, brandmän osv. finns förevigade här. Om ni har chansen tycker jag ni gör rätt i att ta en sväng förbi vad som nu igen börjat kallas för World Trade Center. Nya skyskrapor har även börjat byggas och även om denna plats aldrig kommer vara sig lik osar den inte längre död och misär utan vördnad och respekt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback