Heath Ledger

Mitt senaste lilla projekt har varit att hedra en av 2000-talets mest underbara personer. Nämligen Heath Andrew Ledger som för exakt 2 år sedan idag dog av en medicinöverdos. Jag tog som uppgift att se varenda film Heath spelat i, och i och med att vi tog ett söndagsäventyr till bion och The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009,) som också är hans sista film, så var det gjort. Så när som på två stycken: Clowning Around (1992), i vilken han är med de sista 10 minuterna med ett efterord, och filmen Paws (1997), från vilken jag bara sett Heath Ledgers prestation utan ljud. Jag har också sett början av en serie från 1997 som heter Raor. Jag har sett en hel del Australiensiska b-filmer (i och med att Heath kom från Australien och började sin karriär där), en hel del hyffsat underskattade filmer, en hel del filmer som endast varit genomlidliga pga. en viss hunk till skådespelare - en hel del filmer helt enkelt. Så jag sammanfattar dem lite med några utnämningar:

Bästa film: I'm not there (2007)
Mest underskattade film: A Knight's Tale (2001)
Bästa skådespelarinsats: The Dark Knight (2008)
Snyggast: The Patriot (2000)

Sämsta film: Blackrock (1997)
Mest överskattade film: Brokeback Mountain (2005)

Andra filmer med Ledger som alla borde se: Candy (2006), Casanova (2005), 10 things I hate about you (1999), och sist med inte minst Lords of Dogtown (2005)
som i sig inte var jättebra, men jag blev otroligt imponerad av våra första skateboard-legenders liv trots att jag inte alls är intresserad av sådant.

Den enda möjliga slutsatsen är att Heath Ledger är en av de mest begåvade personerna under 2000-talet vi blivit priviligierade att få ta del av, och troligen den snyggaste också. Han är en av de jag beundrar mest. Att han ska vara död är bara orättvist, och galet sorgligt.

och ni vet hur jag gillar att använda bilder till allt, så det är så jag väljer att hedra Heath Ledger idag.

FULL SIZE


Kommentarer
Postat av: alice

Sjukt bra skrivet om honom och bilden är awesome!

2010-01-23 @ 13:36:57
URL: http://umefotaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback