Ett bra bröd

På senare tid har jag bestämt mig för att lära mig baka bröd. Jag tänkte ta det lite stegvis och börja med ett enkelt bröd som inte behöver jäsa. Det enda kravet jag hade innan jag började var att det skulle vara mörkt med hasselnötter och fikon för så är alla bästa bröd och då blev det denna filmjölkslimpa lånad av Leila med någon pyttejustering. Så på julaftonsmorgonen klev jag upp och bakade mitt första bröd (psst, hade hackat allting kvällen innan så att det skulle gå lite fortare för en morgontrött Olivia). 

Saltå kvarn har bra eko-/kravgrejer. Dessutom är påsarna görfina. Nästa gång tror jag dock att jag skippar linfrön eller något av krossen och kör mer mjöl istället. Det går att göra lite som man känner för.
 
Det här behöver du:
4 1/2 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 dl torkade fikon
1 dl hasselnötter
1 dl russin
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2 1/2 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
Solrosfrön att toppa med
 
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
  3. Hacka frukten och hasselnötterna mycket grovt, blanda med russinen och alla de torra ingredienserna och rör ner i filmjölken.
  4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
  5. Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i mitten av ugnen i cirka 40-45 minuter.
  6. Skär upp, ät och njut ~

Kommentarer
Postat av: David Merander

Hallå där brorsdotter min!

Brödbakning är kul.. och om du inte sett Yakitate Japan, så bör du göra det. En hel animeserie om brödbakning, dessutom hysteriskt rolig. :)

Lycka till med Bakningen och resten av livet och karriären.

Hälsningar från hela familjen Merander!

2013-01-04 @ 10:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback