Choklad och godis.

Choklad och godis är nästan samma sak men inte riktigt. Om man säger godis så tänker man godis i allmänhet. Sådana där sega saker med seg konstistens. Choklad har som en egen benämning. Ska man äta choklad så säger man inte: Jag ska äta godis. Utan choklad är choklad. Choklad är gjort av mestadels kakao. Det är ingen annan godis. De andra godisarna är gorda av en massa E-siffriga medel. Det är inte choklad. Choklad är nästan alltid mestadels naturligt. Choklad smälter också i munnen.

Choklad kan även vara Chokladkaka. Det räknas inte till godis utan till bakverk. Om man her godis i något annat recept blir det "Kaka med godis i". Så är det inte med Choklad. En chokladkaka är en chokladkaka men inte godis.

I min mening är man ofta sugen på choklad. Det är gott. Jag har godislöfte fram tills vecka 20 så jag kan inte äta godis. Jag skulle vilja. Imorgon skulle jag vilja äta godis. Vi har nationellt prov. Då krävs godis. Även om jag skulle få så skulle jag inte ha något godis imorgon. Jag har nämligen inte pengar till något sådant.

Katten har inte nått till hatten, men den ligger och drömmer på min kjol. Parkerad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback