Som en kornjuvel i nickel

För någon vecka sedan ringde min mormor och berättade för mig att Lars Winnerbäck kommer till Umeå igen i höst. Det blev jag glad åt. Igår fick jag en vän att gå med. Hon heter Agnes och är söt. Det blev jag också glad åt. Nu såg jag att han kommer till Gammlia hallen. Det tyckte jag var himla konstigt, men jag är ändå glad. Lars i höst alltså. Tack och bock.

(Och där fanns han den fruktade,
som ingen ville störa.
Med sin spegelbild i minnet,
arga ögon och en allvarlig min.
Och han gjorde aldrig nånting
som inte Terminator skulle göra.
Med en blick strax över andras
fick han alla att se ut som små glin.
Och han vandra' omkring i rummet
för att visa att 'Nu är jag här'.
Och alla plastartiklar låtsades gråta
och stönade 'Det är han'.
Och det blir gråt och skrik och torka på mascaran
när en plastartikel blir kär.
Han slog ner nån stackars, ovanlig människa
för att visa vem som var en man.
Och hans bästa vän, hans bästa vän
är en häftig tv-serie från Kalifornien.

Och om du ville vara där
och vara med om allt det här.
Då får du se till och passa in
och se till att ditt huvud är tömt.
För det är deras flykt från en verklighet,
som dom för länge sen har glömt.
Och dom lever varje dag,
denna statuskrävande dag.
För att låtsas glömma bort
sina tankar om ett liv med moral.
För dom vet att det är lätt att hitta sig själv
när man är ett skal.

Och nog fanns det väl dom som hade
rätt så mänskliga värderingar.
Men dom var ändå slavar
under kyliga människors fysik.
För dom känner inte trycket
på att stoppa statustävlingar.
Dom beställer och köper kärlek
till genvägars musik.
Och den stora, fruktade mannen
han träffade en annan plastartikel.
Hon tyckte om hans sätt att visa
vart skåpet skulle stå.
Det var en ful kärlekskopia
som en kronjuvel i nickel.
Ja det var tvingade kyssar
för att uppfylla kravet om att vara två.
Ja en livskamrat, en livskamrat
som träffas ibland i varsin telefonautomat.)


Plastartiklar - Lars Winnerbäck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback